Znalazłeś/aś ogłoszenie o pracę pasujące do Twoich predyspozycji? Kolejnym krokiem jest przygotowanie odpowiednich dokumentów takich jak CV i list motywacyjny (lub przestawienie się w oficjalnej korespondencji mailowej). W internecie znajdziesz bardzo dużo gotowych wzorów, jednak warto abyś poznał/a zasadę ich tworzenia i zwrócił/a uwagę na istotne elementy, które mają zasadniczy wpływ na pozytywny odbiór a tym samym na zwiększenie swoich szans. Przeczytaj o najważniejszych elementach na które składa się CV i list motywacyjny, czy treść w oficjalnej komunikacji mailowej.
Jak napisać CV?

Twoje CV Premium jak napisać, by wyróżnić się w tłumie
Oprócz tak podstawowych informacji jak imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, numer telefonu i adres e-mail , link do portfolio (githuba, canva lub inne), link do Linkedina – nie zapomnij o takich pozycjach, jak:
O MNIE:
Na początku warto w 2-3 zdaniach opisać kim jesteś, czym się zajmujesz, czego oczekujesz.
WYKSZTAŁCENIE:
Wymień ukończone szkoły w odwróconym porządku chronologicznym. Podaj datę rozpoczęcia i zakończenia edukacji, pełną nazwę uczelni, wydział, kierunek, specjalizację. Dobrze jest dodać szkołę średnią.
DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE:
Podaj nazwy firm, w których dotychczas pracowałeś/łaś, daty, nazwy stanowisk, a także zakresy obowiązków. Informacje o praktykach, pracach dorywczych, czy wakacyjnych zamieszczaj wtedy, gdy mają związek z wykształceniem, bądź interesującym Cię stanowiskiem.
PROJEKTY:
Must have w Twoim cv. Nie może tu zabraknąć linku do profilu na GitHubie, czy innym portalu, gdzie osoba rekrutująca ma możliwość zapoznania się z Twoim portfolio.
KWALIFIKACJE I UMIEJĘTNOŚCI:
Tutaj napisz o znajomości języków obcych, umiejętnościach obsługi komputera, kwalifikacjach istotnych dla stanowiska, prawie jazdy oraz umiejętnościach praktycznych, takich jak np. obsługa urządzeń biurowych. Jeśli chcesz podkreślić, że w jakiejś dziedzinie szczególnie dobrze się czujesz możesz wpisać: „dobra wiedza z zakresu…”
ZAINTERESOWANIA:
Nie pisz zbyt ogólnikowo np. muzyka, sport. Pisz o konkretnym hobby (np. jazz, wspinaczka skałkowa itp.). Być może koszykówka jest również ulubioną dyscypliną Twojego przyszłego pracodawcy i zwróci on szczególną uwagę na ten życiorys.
REFERENCJE:
Jeśli w ogłoszeniu nie wymagano referencji, to nie dołączaj ich do dokumentów aplikacyjnych. Możesz zaznaczyć jednak gotowość ich dostarczenia.
NIE ZAPOMNIJ O KLAUZULI DT. ZGODY NA PRZETRWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
Drugie must have w Twoim cv. Bez tego zapisu, firma nie może się z Tobą skontaktować.
„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).”
By loading this video, you agree to the privacy policy of Youtube.
JAK WYSŁAĆ SWOJE CV W OFICJALNEJ KORESPONDENCJI MAILOWEJ:
1. Napisz skąd wiesz o naborze i o jakie stanowisko się ubiegasz (np. „w odpowiedzi na ogłoszenie zamieszczone w …. przesyłam swoją aplikację na stanowisko …”).
Wyjaśnij, dlaczego kierujesz wiadomość właśnie do tej firmy/instytucji.
2. Udowodnij pracodawcy, że posiadasz kompetencje, których on poszukuje. Przytocz konkretne przykłady osiągnięć, które ilustrują Twoje umiejętności. Nie powtarzaj tych informacji, które już zostały opisane w CV. Skoncentruj się raczej na wpływie, jaki mogą mieć one na Twoją pracę. Jeśli nie spełniasz wszystkich wymogów, zadeklaruj chęć uczenia się i przedstaw swoje plany zawodowe związane z tą firmą. Wykaż się znajomością specyfiki firmy/instytucji – to bardzo ważne, aby nie odniesiono wrażenia, że jest to kopia listu przesłanego do wielu innych firm.
3. Zaznacz, że z chęcią zaprezentujesz się podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
4. Zakończ formułą: „Z poważaniem” i podpisz się z imienia i nazwiska.
